På tur med diabetis i sekken
Diabetis har vært en del av mitt liv siden februar 1972. Jeg har opplevd å bruke sprøytespisser for glass sprøyter. Disse ble levert til sliping månedlig.
Da jeg var 13 år drømte jeg om en "maskin" som kunne fortelle hva blodsukkerverdine var. Ikke minst om det var på vei opp, eller ned. I dag heter dette CGM og er integrert i Insulinpumpen.
Det er sikkert at å være diabetiker blir en stor del av livet. For min del har jeg fokusert på å tilpasse diabetisen livet og ikke motsatt. Det er riktig nok ikke så sort/hvitt, men det er noe å styre på.
Utfordringen min kom da jeg i 2007 forstod at min livstil ville får betydning for meg fremover. Jeg var 84kg, røkte 20 sigaretter om dagen og spiste stort sett middag og kveldsmat. Satt på kontoret 10-12 timer om dagen, kjørte hjem og det ble jeg også sittende.... Her måtte noe gjøres.
Jeg kjøpe stkkel, og startet med å sykle til jobben. Husker enda første gang jeg kom frem. Gleden av å ha gjennomført var like stor som nå en et år senere kom i mål etter Nordsjørittet.
Plutselig var det ikke så enkelt å dra seg igjennom dagene. Jeg ble daglig konfrontert med det faktum at jeg er diabetiker. Plutselig måtte en planlegge mat, aktivitet, når og hva. Ikke alt var/er logisk. Ikke alt var det noen å spørre, for å få svar. Skulle jeg komme videre måtte jeg ta dette på alvor.
Her kom min leveregel til nytte. Tilpass diabetesen livet, ikke livet til diabetesen.
Derfor har jeg ikke gitt opp.
Derfor sykler jeg ritt.
Derfor våger jeg meg ut på en umulig reise, helt alene.....
Sommeren 2015 syklet jeg "The North Sea Cycleroute" Det er verdense lengste skiltede, internationale sykkelrute. Turen gikk igjennom 9 land rundt Nordsjøen.
