Sykler rundt Nordsjøen
For ti år siden var dagens trim for Jone Klingsheim (45) fra Hana å bevege seg fra lastebilsetet til godstolen. Røyk, overvekt og diabetes satte stopper for mye. Neste sommer skal hanamannen sykle Nordsjøen rundt.
Dette kommer nok til å bli det sprøeste jeg noen gang har gjort. Hadde folk for ti år siden sagt at jeg skulle komme til å sykle Nordsjøen rundt hadde jeg trodd de var gal. Formen var mildt sagt skral, men jeg er stolt av å ha bygget meg opp igjen, sier Klingsheim.
15. mai neste år starter turen for den «spreke» hanamannen. Han regner med å være tilbake i Sandnes rundt 15. august. Sykkelruten det er snakk om er verdens lengste internasjonale sykkelrute. Nordsjøruten går gjennom sju land og er på hele 6000 kilometer.
For Klingsheim går første etappe på sykkel til Bergen. Herfra blir det fly til Aberdeen. Deretter blir det ferge over til Shetland. Så følger Orknøyene, England, Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge.
– Få med at det ikke er snakk om noe sykkelrace. Turen skal nytes, så det er vel heller snakk om å sykle sakte enn fort. Jeg tar med meg telt og satser på overnatte mest mulig ute. Jeg gleder meg mest til alle naturopplevelsene. Det kommer til å bli et enormt skue, sier han.
Sykkel ble redningen
Klingsheim har allerede startet treningen til kraftprøven. Hver dag sykler har frem og tilbake til jobben i Risavika. På sykkelen har han fylt opp flere vesker med vannflasker.
– Vannflaskene er der for at jeg skal vende meg til å sykle med bagasje. Det er noe jeg ikke er så vant med. Jeg vil være best mulig forberedt. Det eneste problemet blir at jeg har diabetes, men jeg tar forholdsregler og satser på at dette skal gå bra, sier han.
For ti år siden ble syklingen redningen for Klingsheim. Det var sykkelen som gjorde at han kom seg opp fra godstolen. Røyk, overvekt, diabetes og en stillesittende jobb som lastebilsjåfør førte til at varselbjellene begynte å lyse.
– Jeg var nødt til å ta skjeen i en annen hånd og gjøre noe. Sykkelen ble redningen. Jeg ble raskt bitt av basillen. Formen ble bedre, jeg syklet lengre og lengre turer og i tillegg fikk jeg en masse flotte naturopplevelser. Etter et par år klarte jeg til og med å melde meg på Nordsjørittet, sier han.
Siden har Klingsheim syklet Nordsjørittet sju ganger. Den beste tiden fikk han i år da han kom i mål på tre timer og 42 sekunder.
Prestasjonspress
For Klingsheim blir sykkelturen neste år også en protest mot det prestasjonsjaget som i dag rår. Spesielt innenfor arbeidslivet.
– Altfor mye dreier seg om mål/delmål og tidsfrister. Det forventes ofte at man er tilgjengelig 24 timer i døgnet. Denne utviklingen er ikke sunn og med en slik tur føler jeg at jeg tar kontrollen over livet mitt igjen. Flere burde gjøre det samme, sier han.
– Betyr det at du lar mobilen være igjen hjemme?
– Nei, jeg tar den nok med, men jeg kommer til å være selektiv og kun svare på anrop når det passer meg. Jeg skal først og fremst være tilgjengelig for meg selv, sier han og smiler lurt.
Så langt er planene til Klingsheim å sykle alene, men han er åpen for å ta med flere.
– Hvis noen som leser saken i Sandnesposten og ønsker å være med, må de gjerne ta kontakt. Uansett blir jeg ikke ensom. Det er mange andre som sykler denne løypen, så jeg regner med å treffe masse spennende mennesker underveis, sier han.
Sommeren 2015 syklet jeg "The North Sea Cycleroute" Det er verdense lengste skiltede, internationale sykkelrute. Turen gikk igjennom 9 land rundt Nordsjøen.

